סמדר פרימר

מאבחנת ומטפלת בקשיי תפקוד ולמידה




על השיטה

על השיטה

הגישה בה אני משתמשת, שואפת להסיר מכשולים, על מנת לאפשר זרימה של היכולות הטבעיות של הילד ולהביא את אותן היכולת לכדי מימוש.

ביסודה של הגישה עומדת התפיסה שיצור חי פועל להסתגלות בתוך הסביבה בה הוא חי.
אחד הכלים היעילים של יכולת ההסתגלות היא הלמידה.
בבסיס יכולת הלמידה, מצויה הגמישות של מערכת העצבים המרכזית.

מערכת העצבים זקוקה להתנסות על מנת שמערכות התפקוד השונות תתפתחנה באופן תקין.
חלקן של מערכות התפקוד מוכר לנו יותר, כמו הראייה, השמיעה, הטעם והמישוש. חלקן האחר מוכר לנו פחות.
אלה הן מערכת התחושה העמוקה של הגוף (מערכת הפרופריוספציה) הפועלת באמצעות השרירים, הגידים והמפרקים ומערכת תחושת שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית).
על מנת שמערכות אלה תתפקדנה בצורה אופטימלית,עליהן להיות מווסתות באופן תקין.

תהליך הוויסות התחושתי מתרחש במערכת העצבים ובמוח.

אצל רוב האנשים, התהליך מתרחש באופן אוטומטי ורצוף.
אצל אחרים, התהליך משתבש ואז ההסתגלות לסביבה לקויה, עובדה היוצרת בעיות התנהגות וקשיים רגשיים ולימודיים.

תהליך הוויסות התחושתי מורכב משלושה שלבים: קלט, עיבוד וביצוע.

kelet3

שיבוש יכול להתרחש בכל אחד משלושת השלבים הללו:

בשלב הקלט, הילד יכול לחוות גירוי בעוצמה רבה מדי או נמוכה מדי.
בשלב העיבוד עשויות להישלח פקודות שגויות לביצוע
בשלב הביצוע, הפעילות הסנסו-מוטורית עלולה להיות משובשת.

בעייתיות בכל אחד מהשלבים הללו, תיצור קשיים התנהגותיים, קשיים בלמידה ובתגובות הרגשיות.

הטיפול בגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית נעשה באמצעות התנסויות שונות בתנועה ובמגע ובפעילויות משמעותיות המספקות את האינטנסיביות, משך הזמן ואיכות התחושה, אשר מערכת העצבים זקוקה לה כדי לשפר את ההתנהגות הסתגלנית.

הטיפול בגישה מתאים לילדים עם הפרעות בעיבוד התחושתי, לילדים עם בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, התנהגות אימפולסיבית, ילדים הסובלים מסרבול מוטורי ועוד.


גודל פונט
ניגודיות