סמדר פרימר

מאבחנת ומטפלת בקשיי תפקוד ולמידה




סדנת 7 החושים

סדנת 7 החושים

 אתם שואלים ודאי מאין צצו להם שני חושים שלא הכרנו?

חמשת החושים שכולנו מכירים הם חוש הראייה, חוש הטעם, חוש השמיעה, חוש הריח וחוש המגע. ובכן, בואו נדייק, חוש המגע הוא למעשה החוש הטקטילי. החוש הטקטילי היא מערכת התחושה הפנימית. זוהי המערכת המתווכת בין פנים גופנו לעולם החיצוני. החוש קולט את גירויי המגע מן החוץ ומתרגם אותם לתחושת מגע. יתרה על כן, החוש קולט ומעביר מידע מחיישנים הממוקמים בעור לגבי מגע, לחץ, טמפרטורה, כאב ועוד והוא מהווה בסיס חשוב להתפתחות התפיסה החזותית. על ידי נגיעה בחפצים, אנו זוכרים תכונות ויחסים בין חפצים.

 החוש השישי והפחות מוכר הוא החוש הוסטיבולרי.- זוהי המערכת של שיווי המשקל.
זהו החוש המעניק לנו מידע על השינויים בתנוחת הראש ועל שינויים בכיוון התנועה שלנו.
החוש הוסטיבולרי אחראי על ייצוב הגוף- שאצל האדם ההולך על שניים הוא תהליך לגמרי לא פשוט.
החיישנים המעבירים את המידע הוסטיבולרי ממוקמים באוזן הפנימית בתוך נוזל מיוחד.
מיקום זה מאפשר למערכת לקבל מידע מדויק על תנוחת הראש. כאשר המערכת הוסטיבולרית רגישה, יתגלו אצל האדם קשיים הנוגעים לתנועה ויציבה.

החוש השביעי הוא החוש הפרופריוצפטי.
חוש זה הוא החוש האחראי לתנועה. הוא מעביר מידע לגבי מידת הכוח הנדרש לבצע תנועה ואת הגדרת התנועה שנעשתה.
המערכת הפרופריוצפטיבית מעבירה גם מידע על תחוש ה של מגע עמוק ועל מיקום אברי הגוף ביחס למרחב וביחס לאיברים אחרים.
חיישני המערכת נקראים פרופריוצפטורים והם נמצאים בשרירים, במפרקים ובגידים והם מעבירים מידע חיוני לגבי תכנון התנועה והיכולת להבין ולבצע רצף של פעולות מורכבות.

סמדר פרימר, מטפלת מובילה בלקויות למידה ובקשיי תפקוד באזור הנגב המערבי, מסבירה כי הכרה מעמיקה של כל שבעת החושים חיונית לשם טיפול מוצלח.
סמדר מעבירה את הידע גם למורים ולגננות באזור הדרום בכלל ובאזור הנגב המערבי בפרט,
במסגרת סדנאות שהיא מקיימת ומלמדות את ציבור המורים והגננות על שבעת החושים ומרכזיותם בהתפתחות התלמידים והשפעתם המכרעת על התנהגותם והישגיהם הלימודיים.

“כמטפלת” ,סמדר אומרת, “אני לוקחת בחשבון את כל ההשפעות של החושים השונים, כל אחד מהם בנפרד וכולם ביחד.
לדוגמה, בעיות במערכת הטקטילית, יגרמו לילד להיות רגיש מדי למגע. ילד הסובל מרגישות-יתר למגע, יצור תגובות מוגזמות ויפתח בעיות התנהגותיות שונות.
דוגמה נוספת: ילד הסובל מבעיות במערכת הוסטיבולרית, עלול לפתח היפראקטיביות ובעיות בדיבור, בקריאה ובכתיבה”.

כיצד ניתן לטפל בבעיות חושיות (סנסוריות)?
סמדר מסבירה כי ישנן דרכים רבות לטיפול בבעיות אלו.
כדוגמה, היא מביאה מקרים של בעיות בחוש הטקטילי, המטופלות קודם כל בעזרת מגע כמובן.
בעיות בחוש הוסטיבולרי ניתנות לטיפול באמצעות הליכה על קורה או זחילה תוך כדי משחקים הפעלתיים שונים.
תוך כדי הטיפול הילד עסוק בפעילות ומשחק ואפילו אינו חש כיצד הוא מפעיל את חושיו ומשפר את כישוריו.

 


גודל פונט
ניגודיות